Kontzertuak

BOS 09


Euskalduna Jauregia.   19:30 h.

Inauteria. Zapata eta Orkestrarako Kontzertua

Rossini, Strauss, Verdi, Padilla, Tchaikovsky, Schumann, Brahms eta Beethoven-en lanak.

Zuzendaria, kantaria, showmana, eta behar dena: Zapata
Eszenaratzea: Paco Mir
Gidoia: Zapata, Paco Mir
Musika moldaketak: Juan Francisco Padilla

Azken orduko sarrerak

Iraup.: 75’ (g.g.b)

DATAK

  • 11 otsaila 2021       Euskalduna Jauregia      12:00 h. Sarrerak Erosi
  • 11 otsaila 2021       Euskalduna Jauregia      19:30 h. Sarrerak Erosi
  • 12 otsaila 2021       Euskalduna Jauregia      17:00 h. Sarrerak Erosi
  • 12 otsaila 2021       Euskalduna Jauregia      19:30 h. Sarrerak Erosi

Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak

Kontzertu hau nire bizitzako erreferente artistiko absolutuetako batean oinarritzen da; hona hemen:  Danny Kaye, jatorri poloniarreko aktore, musikari eta showman estatubatuarra.

Kaye historiako artista polifazetiko eta osoenetako bat izan da.  Batez ere Hollywoodeko aktore komiko bezala ezaguna izan da joan den mendeko 40, 50 eta 60ko hamarkadetan.  “Gorteko bufoia”, “Andersen bikaina” edo “Walter Mittyren bizitza sekretua” bezalako filmek mundu mailako ospea eman zioten.  Baina “Showntziertu” hau New Yorkeko jenioaren alderdi ezezagunenetako batean inspiratzen da:  musika klasikoarekin duen harremanean, alegia.  Kaye musikari bikaina zen.  Hain zen bikaina, ezin, orkestra-zuzendaria izan gabe, horietako batzuen buru jarri baitzen gehien maite zituen bi gauzak elkartzeko:  umorea eta musika.

Ikuskizun honetarako ideia 1981eko irailean Kayek Lincoln Centeretik New Yorkeko Filarmonikako agintariei zuzenean eskainitako kontzertuan sortu zen;

lan bikain horrengatik, Emmy sarietarako izendatua izan zen.

“ZAPATA ETA ORKESTRARAKO KONTZERTUA”, jai giroko “Showntziertu” dibertigarria eta ganberroa izango da. Bertan, musika klasikoaren “klixe” batzuen parodia egingo dugu, Paco Mir-en umore-kode dotoreetan oinarrituta.  Kontzertu horretan, gainera, ikusleek musika bikainaz gozatuko dute: Rossini, Beethoven, Verdi, Mozart, izango dira gaueko musikagileak, eta horien artean, ezusteko ugari.

Nori zuzenduta dago?  Mundu guztiari.  Ongi pasatuko dute klasikozaleek, orkestrako abonatuek, eta une askotan euren burua islatuta ikusiko dute emanaldia izango diren gag ugarietan.  Lehen aldiz auditoriumera hurbiltzen diren neofitoek ere gozatu ahal izango dute, musika klasikoaz… hobeto esanda… musika onaz, umorearen bidez bideratutako musikaz, alegia.

Umore + musika klasikoa formula kalitate gutxiko formazioekin erlazionatzen duten pertsona askoren irudimenean lotura bat dago, eta fusio hori auditorio serioen bazterreko gauzatzat eta desegokitzat jotzen dute.  Eta guztiz kontrakoa da.  Umorea oso serioa da.  Hain serioa, ezen Berliner

Philharmoniker, New York Philharmonic, Israel Philharmonic edo London Philharmonic bezalako taldeek mota honetako ikuskizunak egin baitituzte.

Nire hitza da kontzertuak irauten duen bitartean ez dagoela segundo bakar bat ere GDKezagunarentzat (garuneko deskonexio kolektiboa).


José Manuel Zapata

Zuzendaria

Biografiak beti idazten dira hirugarren pertsonan, baina gehienetan norberak idazten ditu.  Nire ibilbide hau lehen pertsonan idatzita dago.

Granadan jaio nintzen, 1973ko uztailaren 31n, duela mende bat, eta bataioa izan arte ere negar egin nuen etengabe… Halaxe dio amak.  Haurtzarotik musika izan dut lagun.  Julio Iglesias eta Los Panchos, nire gurasoen disko-jogailu zahar batean jotzen zutenak, nire lehen oroitzapenak dira. Rumba Tres, Iva

Zanicchi, Carlos Gardel eta beste asko ere bai, ni bihurtu nindutenak nire bizitzako urte askotan izan naizen erromantiko itogarria.

Musika klasikoarekin dudan harremana oso berandu eta kasualitatez iritsi zen.  18 urterekin, institutuko lagun batek esan zidalako, agian, haren abesbatzan hartuko nindutela.  Probatzera joan nintzen… eta Haendelen Alleluia abesten ari ziren.“ Aurreneko entzuketan” sortutako maitasuna izan zen… ni hipnotizatzen ari ziren ahots eta harmonia haiek harritzen ninduten.

Tematia naizenez, kantua ikasteari ekin nion.  Gurasoak konbentzitu nituen, ordura arte Perales kantatzen baino ez zidaten entzun eta.  (Zelako shock-a!)

Madrilera joan nintzen, Toñi Rosado ezagutu nuen, Madrilgo Kantu Eskolan sartzeko prestatu ninduen maistra, eta garai hau ez dut gogoratu ere egin nahi.

Alda dezagun gaia.

Granadara itzuli nintzen galtzaile, baina berehala ezagutu nuen lankide handi bat, nire maisutzat jotzen dudana. Valentziako abesbatzan sartu, han kokatu nintzen eta garrantzitsuena nire bizitzarekin eta musikarekin zoriontsu izaten hasi nintzen.  Handik gutxira bakarlari gisa abesten hasi nintzen eta 2002an Alberto Zedda nire bizitza aldatuko zuen pertsona ezagutu nuen, eta horrek Gioacchino Rossini, bizitzako bigarren garrantzitsuena, aurkeztu zidan.  Une horretatik aurrera, nazioarteko lasterketa “rossiniar” bat hasi zen, nire amets profesional ia guztiak betetzera eraman ninduena.  Valentziako Erkidegoan “boloak” kantatzetik, 4 urte eskasetan New Yorkeko Metropolitan Opera Housen debutatzera iritsi nintzen.

Bidean, Madrilgo Errege Antzokia, Bartzelonako Liceo Antzokia, Berlineko Deutsche Oper, Dresdeneko Semper Oper, Reggio Di Parma, Palermoko Massimo, Rossini Opera Festival, Parisko Teâtre Chatelet eta Champs Elysees, Teather An der Wien eta beste antzoki zoragarri asko ezagutu nituen.

Munduko abeslari onenekin (Flórez, Arteta, Garança, Antonacci, Fleming, Bronwlee, Podles, Blake, Di Donato, etab.) eta orkestra zuzendari apartekin (Zedda, Lopez-Cobos, Spinosi, Rousset, Pons, Frizza, Allemandi, Scimone…) abesteko ohorea izan dut.

Eta honen guztiaren artean, nire seme-alaben gisakoak diren hainbat opera eta bi disko grabatu ditut:  “Tango Mano a mano” eta “Operazza”.

Honakoak idatzi eta zuzendu ditut:  Óperame, Los Divinos, El hombre que se nombre Amadeus eta Barrockeros.  Orain ere, Juan Ramon Lucas zintzoak tarte bat eman dit astero irratian.  Hau da, GELDITU BARIK ibili naiz!

Urte hauetan guztietan, neure arimaren zatitxoak utzi ditut antzoki eta lagun horietako bakoitzarengan.

Beste urte askotan egiten jarraitzea espero dut.

Etorkizuna?…  Lizeoa, Errege Antzokia, Zartzuela Antzokia, Zapata eta Orkestrarako Kontzertua, From Bach to Radiohead…

Antzoki asko, abenturak, eta bizitza-helburu bat:  maite dudan musikarekiko maitasuna kutsatzea, ezagutzen ez duen mundu zabal horri…

Info covid

Gertakarien egutegia

Al
As
Az
Og
Or
La
Ig

Erlazionatutako ekitaldiak

Denboraldia 2023-2024
16 - 17
Mai
2024
>Heroiak eta deabruak Tim Meaden ahotsean

Heroiak eta deabruak Tim Meaden ahotsean

Lekua: Euskalduna Jauregia

Barroko-garaian, gehiegikeriak eta muturrak irudikatu ziren gehienbat. Kontratenoreak herniaren rola hartu zuen maiz, hala nola Giulio Cesare eta Orlando pertsonaietan, zeinak Tim Meaden ahots zoragarriaren bidez izango ditugu entzungai; bestalde, deabrua kontraste dinamiko eta bat-bateko disonantzien bidez irudikatzen zen, Leclair eta Boccherini pertsonaietan bezalaxe. Hori guztia, Pedro Gandíak proposatutako programa interesgarriaren baitan, zeina Sevillako Orkestra Barrokoko zuzendari artistikoa izan baita bi hamarkadaz eta zeina garai horretako gure espezialista handietako bat baita.

BOSbaroque

Leclair, Händel, Vivaldi, Geminiani eta Boccheriniren kontratenorarentzako obrak eta ariak

Tim Mead, kontratenorra
Pedro Gandía, kontzertino zuzendaria

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
20
Mai
2024
>Cámara 09

Cámara 09

Lekua: Euskalduna Jauregia


G.F. Handel: Sonata en sol menor Op. 2 nº 8 HWV 393
J. D. Zelenka: 6. trio sonata, bi oboe, fagota eta baxu jarraiturako do minorrean

BOSen ensemble barrokoa

J.S. Bach: Brandenburgoko 3. kontzertua sol maiorrean
J.S. Bach: Brandenburgoko 6. kontzertua si bemol maiorrean
BOSen ensemble barrokoa

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
24
Mai
2024
>ABAO

ABAO

Lekua: Euskalduna Bilbao

GIACOMO PUCCINI
LA BOHÈME


ANTZEZLEAK

Mimí
Miren Urbieta

Rodolfo
Celso Albelo

Marcelo
Manel Esteve

Musetta
Marina Monzó

Schunard
José Manuel Díaz

Colline
David Lagares

Bernoit/Alcindoro
Fernando Latorre

Parpignol
a determinar

TALDE ARTISTIKOA

Director Del Coro
Boris Dujin

Director Musical
Pedro Halffter

Director De Escena
Leo Nucci

Director Repositor
Salvatore Piro

Escenografía
Carlo Centolavigna

Vestuario
Artemio Cabassí

Iluminación
Cladio Schmid

Producción
Fondazione Teatri di Piacenza
Pergolesi Spontini Fondazione
Teatro Comunale di Modena
Opéra de Marseille

* Debuta en ABAO
Informazio gehiago

Gehiago ikusi
Denboraldia 2023-2024
02
Eka
2024
>Yuja Wang. Piano errezitaldia

Yuja Wang. Piano errezitaldia

Lekua: Euskalduna Jauregia

Yuja Wang piano-jotzailea ezaguna da agertokian duen presentzia liluragarriagatik, bere arte karismatikoagatik eta zintzotasun emozionalagatik. Munduko zuzendari, musikari eta talderik beneragarrienekin aritu izan da, eta bere birtuosismoagatik ez ezik, emanaldi espontaneoak eta animatuak eskaintzeagatik da ezaguna. Zera esan zion New York Times-i: “Irmoki uste dut programa bakoitzak bizitza propioa izan behar duela eta une horretan sentitzen dudana islatu behar duela”.

Yurik berriki erakutsi du zer nolako trebezia eta karisma dituen, Yannick Nézet-Séguin zuzendariarekin eta Filadelfiako Orkestrarekin batera Carnegie Hallen eskainitako Rakhmaninoven maratoi-emanaldian. Rakhmaninov jaio zeneko 150. urteurrena ospatzeko egindako ekitaldi historiko horretan, konpositorearen lau kontzertuak eta Paganiniren gai bati buruzko Rapsodia eskaini ziren arratsalde batean.

Horrez gain, denboraldi honetan Magnus Lindbergen pianorako 3. kontzertuaren mundu mailako estreinaldia interpretatu du Yujak San Frantziskon, eta obra hori Ipar Amerikako eta Europako beste leku batzuetan ere eskainiko du.

Beijingeko musikari familia batean jaio zen Yuja. Txinan haurrentzako piano-ikasketak egin ondoren, prestakuntza aurreratua jaso zuen Kanadan eta Curtis Institute of Music kontserbatorioan, Gary Graffmanekin. Nazioartean aurrerapauso handia eman zuen 2007an Martha Argerich ordezkatu zuenean Bostongo Orkestra Sinfonikoko bakarlaria izateko. Bi urte geroago, kontratu esklusibo bat sinatu zuen Deutsche Grammophonekin, eta ordutik lekua hartu du munduko artista ospetsuenen artean, kritikariek txalotutako emanaldiak eta grabazioak egin baititu.

Musical Americak urteko artista izendatu zuen 2017an, eta 2021ean Opus Klassik saria jaso zuen John Adamsen Must the Devil Have all the Good Tunes? lanaren munduko estreinaldiko grabazioagatik, Los Angelesko Filarmonikoarekin batera eta Gustavo Dudamelen gidaritzapean egindakoa.

Joan den denboraldian, nazioarteko errezitaldi-bira batean murgildu zen Yuja, Ipar Amerikako eta Europako areto garrantzitsuetan aritzeko, eta publikoa harri eta zur utzi zuen beste behin bere estilo, trebetasun tekniko eta arte bikainarekin, Beethoven, Ligeti eta Schönbergen lanak bildu zituen programa zabal batean.

Informazioa eta sarrerak