Kontzertuak

Debussy eta Txistuaren soinua
Erik Nielsen, zuzendaria.
Garikoitz Mendizabal, txistua.
I
CLAUDE DEBUSSY (1862 – 1918)
Fauno baten siestarako preludioa
ANÓNIMO / Orq. por P. Wekstein
Zaharra
Garikoitz Mendizabal, txistua.
JAVIER MARTÍNEZ CAMPOS (1989)
Karibu Peponi*
Garikoitz Mendizabal, txistua.
II
CLAUDE DEBUSSY (1862 – 1918)
Images
I. Gigues
II. Rondes de Printemps
III. Iberia
– Par les rues et par les chemins
– Les parfums de la nuit (attacca)
– Le Matin d’un jour de fête
DATAK
- 03 azaroa 2022 Euskalduna Jauregia 19:30 h. Sarrerak Erosi
- 04 azaroa 2022 Euskalduna Jauregia 19:30 h. Sarrerak Erosi
Abonu salmenta, uztailaren 8tik aurrera.
Sarreren salmenta, irailaren 15tik aurrera.
Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak
AIREAK, ARNASAK ETA HASPERENAK
Bitxia da ikustea nondik datozen hitzak eta nola eboluzionatzen duten denborarekin. Esate baterako, aire hitza, hiztegi etimologikoen arabera, latinezko aer, -ĕrishitzetik dator, eta hau grekoerenetik, aldiz, ἀήρ (air) hitzetik, beste hitz zaharrago batetik datorrena, goranzko mugimendu bat egitea, altxatzea esan nahi zuena. RAEren hiztegiak airearentzako jasotzen dituen hamasei adiera eta berrogei esamolde baino gehiagotatik, gutxik dute zerikusirik jatorrizko esanahi horrekin, baina ukaezina da, airean pentsatzen dugunean, instintiboki altxatzen dugula begirada, inguratzen gaituen eta zerurantz altxatzen den zerbait sotil eta ikusezin hori bilatu nahian.
Baina ez dago airea bakarrik gure gainean, gure barruan ere badago; eta beste aire horretarako, hau da, eusten diogun aire horretarako, greziarrek hitz bat erabiltzen zuten, (p)neuma (πνεῦμα)– gaur egun pneumatiko edo pneumonia terminoetan erabiltzen duguna–, putzari, arnasari, hatsari eta, hedaduraz, izpirituari buruz ari zen –zeina, bide batez, latinezko spiritus hitzetik baitator, eta hau spirare aditzetik, zeinak, bitxia bada ere, putz egitea esan nahi baitu–.
Hala ere, goratzen denaz edo goratzen gaituenaz, inspiratzen dugunaz edo inspiratzen gaituenaz, betetzen gaituenaz edo betetzen dugunaz hitz egiten ari garela, airea, ezinbestean, aldaera guztietan, zuzenean musikara garamatza.
Claude Debussyren Fauno baten siestarako preludioa (Prélude à l’après-midi d’ un faune) musikan dagoen aire horren adibide garbia da: fisikoenetik –txirula-solo zoragarri eta bereizgarri horiekin– subjektiboeneraino –espiritu iraultzaile eta apurtzaile horrekin–.
1894ko abenduan estreinatu zen Parisen, eta Stéphane Mallarmé poeta sinbolistaren L’après-midi d’ un faune poeman oinarrituta dago –Londresko National Gallery-n François Boucher-en margolan batean inspiratua dagoena–. Lehenengo pertsonan fauno baten gorabeherak kontatzen ditu, ninfen atzetik doana, intentzio erotiko –eta hutsalekin–, siesta txiki batean lo seko geratzen den arte. Inpresionismo musikalaren lehen mugarritzat –Debussy izutzen zuen etiketa– eta musika modernoaren hasieratzat hartuta, bere lehen arrakasta handia ere izan zen, eta horretarako zerikusi handia izan zuen alemaniar wagneriar sinfonismoarekiko, bere «erromantizismoaren gehiegikeriekin», planteatzen duen liskarrak, entzulearengan soinuen bidez atmosfera sortzeko gai den estilo frantses argi baten bidez, poeta sinboloekin bezala.
Emaitza musika iradokitzaile, anbiguo, iheskor, sentsual, ahul eta lurruntsua da, txirularen bira kromatikoen atzean ezkutatzen dena, izan ere –Pierre Boulezek esana– «faunoaren txirulak hats berri bat ekarri zion musikaren arteari».
Eta hauspo inspiratzaile horrek faunoaren txirula bezalako antzinako soinu batera garamatza, baina askoz hurbilagoa: txistuarena. Oso ohikoa ez den errepertorio sinfonikoan, lehenengoak, Zaharrak, fandango aire baten inguruko kantu tradizionalen bilduma bat aurkezten du, Luis Aramburu (1905-1999) organo jotzaile eta konpositore gasteiztarrak moldatua eta, ondoren, Pierre Weksteinek, Garikoitz Mendizabalentzat orkestra-giro oso bat sortu duen orotariko musikariak, orkestratuak, txistuaren soinua trebetasunez hegaz dezan.
Eta Zaharrak instrumentu honen espiritu tradizionalena aitortzen dugun soinua eta errepertorioa islatzen baditu, beste pieza batek, Karibu Peponik, egungo hizkuntzara hurbiltzen du. Javier Martínez Camposek konposatu zuen 2021ean, Garikoitz Mendizabalen beraren enkarguz –zeinarekin adiskidetasuna, esperientziak eta kolaborazio profesionalak lotzen baitzaizkio–, Gutizia diskoan sartzeko. Kenyari, bertako paisaiei eta biztanleei omenaldi txiki bat egitea du helburu, txistuaren bidez Samburuko tribu baten hiru zuloko txirula tradizional bat birsortuz. Afrikako makru erritmoak egituratzen du, eta bakarlariaren eta orkestraren arteko etengabeko elkarrizketa exijentean garatzen diren bi gaitan oinarrituta dago. Deskriptiboa, koloretsua eta oroigarria, Karibu Peponik –ongi etorri paradisura, suajiliz– Afrikako sabanaren aireak birsortuko ditu.
Eta faunoaren txirula, txistua eta soinu afrikarrak nahasten diren amets horren ondoren, kontzertuaren bigarren zatiak Debussy puruenera itzultzen du, Preludioan jada ondo finkatuta zegoen estilo horrekin, akademizismoaren eta erromantizismoaren gehiegikerien aurkako erreakzio gisa, iradoki eta zirriborratu nahi duen musika aurkeztuz, testuinguruak, animoak eta espirituak desitxuratuz.
Pintura inpresionistaren kolorea eta pintzelkada eta literatura sinbolistaren metafora biziak arnasten dituen hizkuntza honetan, Debussyk bere Images (Irudiak) sortzen ditu, musikaren eta beste arteen arteko bateratze gisa.
Piano-jotzaile bikaina, Debussyk pianoaren pedalean bere soinu-materiala transmititzeko hain paper garrantzitsua betetzen duten erresonantziak erabiltzeko aliatu ezin hobea aurkitu zuen, eta horregatik pianorako hiru musika Irudiren lehen bi set konposatu zituen. Izenburu deskribatzaileekin, koadroak balira bezala –Reflets dans l’eau (Islak uretan), Homenaje a Rameau eta Mouvement (Mugimendua)–, pianorako lehen hiru piezak, 1901 eta 1905 artean konposatuak, lengoaia berri honekin esperimentatzen dute. Bigarren seta 1908ra arte argitaratu ez bazen ere, Debussyk argi eta garbi zirriborratu zuen bere buruan 1903tik, askoz izenburu oroigarri eta enigmatikoagoekin, espekulaziora bultzatzen duten ikusizko estimulu gisa: Cloches à Travers les feuilles (Kanpaiak hostoetan zehar), Et la lune descendre sur le templo qui fut (Eta ilargia izan zen tenpluaren gainean jartzen da) y Poissons d’or (Urrezko arrainak).
Baina hirugarren seta, gaur gauean entzungo dena, orkestrarako konposatuta dago. Orkestrako irudi horiek, benetan, bi pianorentzako hiru pieza bezala sortu ziren –1903ko uztailean Durand editorearekin hiru irudi berriren konposizioa hitzartu zituen–, baina Debussyri pianoaren sonoritatea motz geratu zitzaion, kolore eta ñabardura sotilagoak behar zituen bere soinu-paletan, eta, beraz, bere konposizioa trabatu egin zen.
Gigues –hasiera batean Gigues tristes (Giga goibelak) deitu behar zena– izan zen pentsatu zen lehena eta gaur entzungo dugun lehena, baina amaitzen azkena ere izan zen, 1912ko urrian. Izenburua dantzaren gai malenkoniatsuak ematen du, Charles Bordesen kantu batek ia seguru inspiratu zuena, Paul Verlaineren bertsoen gainean idatzia, Dansons la gigue, zeinak, aldi berean, The Keel Row, Northumberlandeko doinu batetik hartu zuen inspirazioa. Gaia txirula bakarlariaren eta oboe d ‘amore-ren artean banatuz, aire ingeleseko pieza nostalgiko bat eraikitzen du.
Rondes 1905ean hasi zen idazten, nahiz eta laster Valse bihurtu zen eta, handik gutxira, Rondes de printemps (Udaberriko errondak), bere azken izenburua. Bihozkada bat bezala, irudi honen azken bertsioa 1909ko maiatzean amaitu zen, “Ongi etorri maiatza eta bere estandartea basoan” dioen epigrafe batekin. Debussyk berak "immaterial" gisa deskribatu zuen piezak egitura oso arina du, ia minimalista, eta haurrentzako Dodo, l’enfant do eta Nous n’irons plus aux bois abestien motibo laburrak errepikatzen ditu, frantses aire arin eta irribarretsua sortuz.
Iberia da hiru irudien artean ezagunena. Amaitu zen lehenengoa, 1908ko Eguberri egunean, bigarren lekuan jotzeko pentsatua izan zen, baina, gaur egun bezala, azkena interpretatu ohi da, garrantzitsuena dela kontsideratuz eta, horrela, obrari itxiera biribilagoa emanez. Hiru zatitan banatuta dago –suite barruko suite bat balitz bezala– eta, nahiz eta errealitatetik ez hain urrun egon, aire espainiarreko estereotipatu hori bilatzen du –nahiz eta Debussyk arratsalde bat baino ez zuen igaro Donostian eta Espainiari buruz ezagutzen zuena posta-txartelei esker zen–. Hala ere, Fallaren hitzetan, “herrien oihartzunak, sevillana moduko bat –obraren gai generikoa–, argi distiratsuko giro argian flotatzen ari dela dirudiena; Andaluziako gauetako mozkor hordigarria, herri baten jai-alaitasuna, gitarra eta bandurrien banda baten akorde alaien doinupean dantzatzen duena… Horrek guztiak airean bira egiten du, hurbildu eta atzera egiten du, eta gure irudimena etengabe esna eta liluratuta mantentzen da musika biziki adierazkor eta aberats askotarikoaren ahalmenarekin”.
Lehenengo sekzioak, En las calles y caminos (Kalean eta bideetan), kriskitin eta pandereta erritmo iradokitzaile eta nekaezina markatzen du hirukotxoekin. Perfumes de la noche (Gaueko lurrinak) poesia inpresionista, liluragarria eta sutsua da, eta hirugarren zatia, Mañana de un día de fiesta (Jaiegun bateko goiza), alaia eta oparoa, eta airean uzten ditu giro argitsu baten distirak.
Arima hitza latinezko anima hitzetik dator, eta, aldi berean, grezierazko ανεμος (anemos) hitzetik, zeinaren sustraia anu indoeuroparra baita, zeinaren esanahia haizea baita, lan horietan guztietan zehar isurtzen den aire hori, bere koloreetan biltzen dituena, ñabarduraz betetzen dituena eta bere izpiritua puzten diena. Arnasa sakon hartu, gozatu eta ez kezkatu hasperen egiten baduzu.
Nora Franco
Garikoitz Mendizabal.
Txistua
Gaur egun, txistularien artean erreferenteetako bat. Bakarlari modura Euskal Herriko Txistularien Lehiaketako lehen saria eskuratu zuen 1994 eta 1996an, eta bigarren saria lortu 2002an. 2002an Errenteriako Txistulari Banden Lehiaketako lehen saria eskuratu zuen Gasteizko Txistularien Udal Bandarekin.
Gasteizko Txistularien Udal Bandako zuzendaria izan da 1997tik 2002ra. 2003an Donostiako Udalaren Txistulari Taldeko kide izan zen eta 2004ko urtarriletik Bilbaoko Udal Txistulari Banda zuzentzen du.
Prestigio handiko talde eta orkestrekin aritu izan da bakarlari moduan. Hauen artean, Euskadiko Orkestra, Bilboko Orkestra Sinfonikoa, Nafarroako, Orkestra Sinfonikoa, Madrilgo Komunitateko Orkestra Sinfonikoa, The Bratislava Symphony Orchestra, Bartzelonako Lizeo Antzokiko Orkestra, San Petersburg State Symphony Orchestra, Hego Korean Chun Cheon Philarmonic Orchestra eta Gyonbook Philarmonic Orchestra eta Libanoko Orkestra Philarmonikoa. Areto garrantzitsuetan aritu izan da, hala nola, Bilboko Euskalduna Jauregia, Baluarte, Donostiako Kursaal, Auditorio Nazionala, Teatro Real, Teatro Monumentala, Liceu Teatroa, e.a.
Argitaratu dituen 18 diskatan estilo eta erregistro ugari eskeintzen ditu: musika klasikoa, tradizionala, aintzinako musika zeltiarra eta jazz-a.
Musikari ugarirentzako egiten ditu kolaborazioak; Kepa Junkera, Carlos Nuñez, Gorka Hermosa, Gozategi, Korrontzi, Xabier Zabala, Aitor Furundarena, Xabi Aburruzaga, besteak beste. Gaur egun KHAMI (jazz musika eta musika tradizionala uztartzen ditu) Alberto Urretxoren Soinuaren Bidaia proiektuan, German Ormazabal eta Gorka Hermosarekin dituen proiektuekin dabil.
Euskal Herriko Txistularien Elkarteko presidentea izan da 2003tik 2010ra bitartean.
2004tik 22022ra Bilboko Udal Txistulari Bandako zuzendaria izan da. Lanpostu hau bakarlari ibilbidearekin uztartu du. Gaur egun aldi baterako lan utzialdian dago.Euskalherriko Adiskideen Elkarteko kidea da.
Erik Nielsen.
Zuzendaria
Erik Nielsen zuzendariak trebetasunez lan egiten du operaren eta sinfoniaren alorretan. 2015az geroztik Bilbao Orkestra Sinfonikoaren zuzendari titularra da; halaber, 2016tik 2018ra bitartean Theater Baseleko musika zuzendaria izan zen, eta oraindik ere sarri gonbidatzen dute Sinfonieorchester Basel zuzentzeko. 2002an 10 urteko lankidetza hasi zuen Frankfurteko Operarekin, Korrepetitor (pianista) gisa lehenik eta Kapellmeister gisa gero, 2008tik 2012ra. Bertan, oso errepertorio zabaleko tituluak zuzendu ditu, Monteverdirekin hasi eta Lachenmanneraino. Frankfurten bizitzen hasi aurretik, Erik Nielsen harpa-jotzailea izan zen Berlineko Filarmonikoaren Orchester-Akademien.
20/21 denboraldirako dituen proiektuen artean honakoak nabarmentzen dira: debuta Dutch National Operan, Rotterdam Philharmonic Orchestra zuzenduz, Stravinskyren Oedipus Rexen produkzio berri batean; horrekin batera, Sammi Moussaren Antigonea operaren munduko estreinaldia egingo du, bai eta debutak ere Galiziako Sinfonikoarekin eta Orchestre der Tiroler Festspiele orkestrarekin, eta, era berean, Municheko Bayerische Staatsoperrera itzuliko da Richard Straussen Ariadne auf Naxosekin.
Azken konpromisoen artean, aipatzekoak dira: Kreneken Karl V, Municheko Bayerische Staatsoperrekin; Oedipus Rex, Il Prigioniero eta Pelléas et Mélisande Semper Oper Dresdenen; Trojahnen Peter Grimes eta Oreste Züricheko Opernhausen; Lachenmannen Billy Budd eta Das Mädchen mit den Schweflhörzern, Frankfurten; Usandizagaren Mendi Mendiyan, Pasioa San Joanen arabera eta Salome Bilbon, eta The Rake’s Progress, Budapesten. Horrez gainera, kontzertuak eman ditu Oslon, Manchesterren, Stockholmen, Madrilen, Estrasburgon, Lisboan, Basilean, Aspen Music Festivalen eta Interlochen Arts Campen.
Oso gazterik hasi zen pianoa jotzen. Erik Nielsenek orkestra zuzendaritza ikasi zuen Curtis Institute of Musicen, eta oboean eta harpan graduatu zen The Juilliard Schoolen. 2009an, Sir Georg Solti saria eman zion Solti U.S. Fundazioak.
Gertakarien egutegia
Erlazionatutako ekitaldiak

MISSA SOLEMNIS
Lekua: Arriaga Antzokia
Bilbao Orkestra Sinfonikoa, Bilboko Koral Elkartea eta Iruñeko Orfeoia Nuno Coelho maisuaren zuzendaritzapean elkartu dira, maisulan monumental hori aurkezteko. Kristau-liturgiarako egina izan arren, lanak gainditu egiten esparru erlijiosoa, eta gai unibertsalak jorratu: errukia eta erredentzioa. Lanean zehar, Beethovenek emozio-sorta zabala esploratzen du, solemnitatetik eta kontenplaziotik hasi eta asalduraraino eta ospakizuneraino. Horri esker, lanak sakontasun emozional aparta du. Interpreteentzat erabat desafiatzaileak diren zatiak daude: nota eutsien tentsioa koruan, kontraste dinamikoak eta tematikoak, orkestra-idazketaren birtuosismoa… Hori dela eta, Missa Solemnisek musika sinfonikoaren erreferente izaten jarraitzen du, eta mendeetan zehar entzuleak eta musikariak inspiratu ditu bere edertasun eta ahalmen emozionalarekin.

COROS DE CINE – KONTZERTU PARTIZIPATIBOA
Lekua: Euskalduna - Auditorium
‘Coros de cine’ zentzumen eta orkestrarako koru, solista eta partaidetza-kontzertu bat da, non zinema-historiako izenbururik ikonikoei buruzko piezak interpretatuko diren, hala nola Breakfast at Tiffany’s, Titanic, Saving Private Ryan edo Empire of the Sun, besteak beste.
Proiektu kolaboratibo honek Bilboko eta inguruko amateur kantariei aukera emango die musikaren profesionalekin batera prestatzeko eta Euskalduna Bilbaoko Auditoriumean eszenatokian estreinatzeko.

Bere Maiestate pianoa
Lekua: Euskalduna Bilbao · Auditórium
Azken 200 urteetako musikari buruzko hit edo pieza arrakastatsuenen zerrendarik balego, ezbairik gabe, Txaikovskiren piano-kontzertua, erromantizismo ikaragarria eta melodia indartsuak darabiltzala, lehen postuetan legoke. Martín Garcíaren birtuosismoaren neurrira egindako lana da. Irekiera-programa honen jite arranditsua beste bi lanekin osatzen da: Saint Saëns musikagilearen 3. sinfonia (‘Sinfonia organoarekin’) eta itsasoen handitasunean etorria daukan Sigfúsdóttir islandiarraren Oceans sinfonia bikaina.
M. H. M. Sigfúsdóttir
Oceans
P. I. Tchaikovsky
Concierto nº 1 para piano y orquesta en si bemol menor Op. 23
C. Saint Saëns
Sinfonía nº 3 en do menor Op. 78 “Órgano”
Martín García García, pianoa
Elena Schwarz, zuzendaria

Itsasoa, ekarriaren iturri
Lekua: Euskalduna Bilbao · Auditórium
Ez dugu itsasoaren oroipena alde batera utziko, programa honetan, hari nagusitzat hartuta: ildo hori agerikoa da La mer lanean, Debussyren poema sinfonikorik ospetsuenean, eta iradokitzen da Javier Quislant bilbotarraren Unda maris lanean, Virgilio poetaren Eneida epopeiarekin batera. Lan horri esker, Reina Sofía Sari ospetsua irabazi zuen Quislantek 2023an. Neurrigabetasunaren sentsazio hori, etengabeko mugimenduan dagoen estatikoaren handitasuna, Sibeliusen musikan ere antzematen da joan den denboraldian txalotuenetakoa izan zen Sergei Dogadin biolin jotzailearen eskutik, denboraldi honetan ere artista gonbidatua baita.
J. Sibelius
Concierto para violín y orquesta en re menor Op. 47
J. Quislant
Unda maris
C. Debussy
La mer, Tres bocetos sinfónicos para orquesta
Sergei Dogadin, biolina
Swann Van Rechem, zuzendaria